Kouření škodí zdraví?
Měl jsem dnes trochu volna tak jsem se porozhlédl po tom, co se okolo vlastně děje. Raketové základny, korupce politiků, globální oteplování – téměř nic se nezměnilo. Na jednom serveru jsem ale narazil na odkaz na Otevřený dopis hlavnímu hygienikovi, který je celý věnován kouření. Každý v tomto státě se s kouřením potkává a má k němu co říci. Ani já nejsem v tomto směru výjimkou, pročež jsem se rozhodl, že si hned po ránu pustím hubu na špacír.
Zatímco krkání, prdění či soulož a a další milion zdraví neškodných činností je považováno za nevhodné a společensky nepřijatelné, kouření nikoliv. Znám hodně kuřáků, kteří si chodí ulevit ven – aby nikoho neurazili, a po návratu si s chutí jednu zapálí. Je to normální? Já myslím, že není…
Co mi vadí na kuřácích? Zcela upřímně a na rovinu mohu říci, že jsou to nejsobečtější hovada, jaká znám. Bohužel včetně lidí, kterých si velmi vážím a které mám rád. Dokáží diskutovat o problémech vědy, vývoji lidstva, teorii superstruny, psychologii, vývoji free softwaru, ale když dojde na kouření, jsou jako malé děti. často neuznávají fakta, popírají ty samé principy, za které se jinde staví hlava nehlava. Hlava mi to nebere a myslím si, že to není v pořádku. Nechci je všechny házet do jednoho pytle, ale zobecněno je to v podstatě tak, jak říkám.
Nejhorší je podle mně fakt, že kuřáci nejsou schopni přijmout zodpovědnost za to, že svým kouřením lidi v okolí defacto zabíjejí. Ta jedna cigareta možná nikomu nic neudělá, ale tisíc ano a i v takovém množství jde o „prokazatelnou vinu“. Navíc kecy o tom, že jedna cigareta nikomu nic neudělá, slyším v podstatě každý den, takže nejde o jednu cigaretu, ale o soustavnou činnost. A ta dokáže zázraky, v tomto případě spíš „zázraky“.
Je také až s podivem, na kolik nesmyslných a vzájemně odporujících si výmluv přijdou lidé, kteří mají mozek jinak zcela v pořádku a dokáží vymyslet neuvěřitelně mnoho užitečných věcí. Už jsem slyšel i „omezování osobní svobody kuřáků,“ – to ten člověk přece nemohl myslet vážně. Hlavně mně zaráží, že místo těchto neustálých výmluv nejsou schopni prostě vstát a jít si zakouřit jinam, jak by to udělali u miliónu dalších věcí. A tohle je věc, která mi na nich vadí nejvíce a která mně naprosto ubíjí. Třeba můj otec vždycky tvrdí, že kouří proto, aby to nám (synům) znechutil – to je sice šlechetná, ale jinak stejně idiotská výmluva jako všechno ostatní.
Dokáži pochopit, že když sedím v hospodě, tak tam se prostě kouří a nedá se s tím nic dělat. Na druhou stranu neznám nikoho, kdo by vědomě močil v hospodě pod stůl s výmluvou, že na záchod je daleko a nikomu to neublíží. Odhlédnu od skutečnosti, že v posledním bodě by měl – na rozdíl od kuřáka – pravdu.
Takže držím těm lidem palce i když si myslím, že to to hned tak neprojde. A proč? Jednoduše proto, že přímé a okamžité omezení kouření bude mít přímý dopad na státní pokladu (viz „Jistě, pane ministře“), zatímco negativní účinky (a s nimi spojené finanční náklady) odezní pozvolna tak za padesát let až se radikálně změní poměr kouřících k nekouřícím. To je jedna věc. Druhá je ta, že kouřících je přece jen hodně a většinou jde o voliče, takže není v zájmu politiků podkopávat si vlastní židli radikálními změnami.
Mně osobně by bohatě stačilo, kdyby kuřáci měli svoje kuřárny, kam by si chodili zakouřit, když by se jim chtělo. Já také chodím na záchod, když se mi chce. A hlavně aby akceptovali fakt, že kouřit prostě není normální vlastnost ani základní lidská potřeba a přestali se pořád vymlouvat. Na to je však potřeba patřičná výchova a v tom také souhlasím s otevřeným dopisem. Dokud bude 9 z 10 kladných hrdinů ve filmech kouřit, tak se chování kuřáka nelze divit. Jako problém samozřejmě nevidím to, že kouří, ale způsob, jakým je to prezentováno.
PS: herec Tomáš Hanák má u mně velké plus – už nejen jako herec.
PS2: těm několika málo známým, kteří se zeptají, jestli mi cigatera nevadí, se omlouvám za házení do jednoho pytle.
Jacek napsal:
Ja hazu do tehoz pytle vetsinu lidi, co se ptaji, jestli mi cigareta nevadi, protoze kdyz reknu, ze vadi, tak to povazuji za dobry vtip. Mas v tom clanku dobra prirovnani, skoda ze neni nemecky, to bych pak nechal precist sve slecne. 8-)
Vloženo 12 Bře 2007 v 2:57 pm ¶
Medvídek napsal:
Hmm, tak proto posledni dobou objednavas nekuracke salonky a svadis to na to, ze jinde nebylo volno…
Vloženo 19 Bře 2007 v 1:39 pm ¶
bibri napsal:
Nee, tak to zase ne. Prostě nebylo nikde volno a neřekli mi, že to je nekuřák…
Vloženo 19 Bře 2007 v 1:46 pm ¶
Medvídek napsal:
jj, neboj, Lenicko to praskla :-)
Vloženo 19 Bře 2007 v 4:59 pm ¶
bibri napsal:
No, to je podobné jako s tím pivem minulý týden ;-)
Vloženo 19 Bře 2007 v 5:07 pm ¶
jiha napsal:
Opakovane vyzkumy typu:
Sledujeme 10 000 kuraku a 10 000 nekuraku
20 let. V obou skupinach totis umrelo stejne mnozstvi lidi. Jinak si myslim ze zapachat nekumu
kourem neni slusne. Sam jsem dost alergicky na
nektre kosmeticke pachy.
Vloženo 27 Bře 2007 v 4:42 pm ¶
Martin napsal:
Podľa mňa fajčenie je drogová závislosť ako každá iná, až na to, že nemá také účinky na psychiku ako iné drogy Ale neviem o tom, že by užívanie drog malo niečo spoločné s ľudskými právami. Zato fajčiari dosť nechutne obmedzujú naše právo na čisté a zdravé životné prostredie.
Vloženo 08 Dub 2007 v 10:26 pm ¶
mistvan napsal:
Opakované výzkumy typu:
Sledujeme 10 000 kuřáků a 10 000 nekuřáků
100 let. V obou skupinách totiž umřelo stejné množství lidí, totiž všichni. No to dá rozum, že během delšího rozmezí let zemře v obou skupinách přibližně stejný počet lidí, po takových 100 letech zemřou asi všichni. Jde spíš o to, na co zemřou. Pokud vím, tak je prokázané, že více kuřáků umírá na rakovinu plic než nekuřáků. A také je údajně pravděpodobné, že velká část nekuřáků umírající na rakovinu plic byla velkou část svého života pasivními kuřáky. Jenomže tohle se už těžko prokáže.
Vloženo 10 Dub 2007 v 3:42 pm ¶
se nerika!!!!!!!!!!! napsal:
skodi to hodne zdravi
Vloženo 18 Dub 2007 v 7:26 pm ¶
pavlis napsal:
Souhlasim slovo od slova. Temer slovni utoky typu „vy nekuraci omezujete nase prava“, ktera clovek musi vyslechnout po oznameni, ze se jde do nekuracke, mne uz dokazou dohnat k zurive nepricetnosti a hodnoty TK jdou do maxima. Z toho tudiz neprimo vyplyva, ze koureni poskozuje nase zdravi i neprimo.
Ohledne omezeni koureni mne bohuzel napadaji pouze sama radikalni reseni, pricemz vicemene vsechna ale hranici s trestnim zakonikem…
Vloženo 25 Dub 2007 v 10:36 pm ¶
bibri napsal:
No, tak zrovna včera jsem absolvoval další debatu tohodle typu. Takže pro pobavení sem dávám některé z argumentům které jsem si vyslechl:
Celkově vzato se mi pouze opět potvrdily všechny zkušenosti a názory popsané v článku. Argumentace o tom, že omezuji jejich osobní svobodu narazila na fakt, že jejich svoboda končí tam, kde začíná svoboda moje. To sice bylo akceptováno, ale vzápětí popřeno výše uvedenými výmluvami a další nesmyslnou argumentací. Ach jo :(…
Vloženo 23 Kvě 2007 v 12:34 am ¶
Eduard Nud napsal:
Chtěl jsem na toto téma pohovořit, ale petice už to udělala přede mnou a lépe. Navíc si myslím, že by se kuřákům nemělo cokoliv vyčítat, ale přistupovat k nim jako k jakémukoliv pacientovi. Že by se mělo dít to, co platí u toxikomanie. Že by výroba a distribuce měla být trestná.
Vloženo 05 Čvn 2007 v 1:45 pm ¶
jean napsal:
Skvělé téma, mluvíte mi z duše. Jsem sice sváteční kuřák, ale zapálím si jen večer na balkóně, kde nikomu nevadím. Ale znám spoustu jinak inteligentních a tak nějak prostě normálních lidí, kteří se, jakmile jde o cigaretu, kterou by si museli dát o pár metrů jinde, než se jim zrovna zachtělo, mění na totální tupouny a jakýkoli logický argument je jim cizí. No zkuste vzít feťákovi jeho jehlu, výsledek bude stejný.
Vloženo 12 Čvc 2007 v 12:42 pm ¶
Hanus napsal:
S tím balkónem jste trochu mimo-když si jde soused v paneláku zakouřit na balkón, táhne nám to přímo dm pokoje. Obzvlaste příjemna jsou probuzeni a usínani. Ale někde přece kouřit musí…
Vloženo 27 Srp 2007 v 4:23 pm ¶
hanus napsal:
To mi pos… záda. Teď v televizních zprávách dávají, jak nějaké státní orgány upozorňují „Nekupujte cigarety na tržnicích, jsou nekvalitní, poškozují zdraví, kupujte je v kamenných obchodech“.
Tak to je v pr… Není tohle podpora kuřáků? A to se prý proti kouření bojuje… Ach jo
Vloženo 28 Srp 2007 v 7:40 pm ¶
jiří napsal:
ano velice zajímavý článek a i Vy se podívejte na nový web. http://www.bery-rescue.webnode.cz zajímavá diskuze o koužení velice zajímavé články vše o akutních stavech pacientů-stavy ohrožující život atd Vřele doporučuji ahoj Jiri -))
Vloženo 15 Zář 2008 v 9:45 pm ¶
jiri napsal:
No takze ja kurak jsem – to jen aby bylo jasno za jakou stranu budu kopat.
Mě to taky vadí, ale zase ne tak moc abych se kvuli tomu rozčiloval. Asi tak, jako akceptuji zápach přepáleného oleje v restauracích i když smažená jídla zrovna moc nejím. Akceptuji bavící se lidi v MHD, i když mě to ruší ve čtení :-) Nehněvám se na sportovce za to, že chtějí proběhnout Prahou a kvůli tomu zablokují provoz na silnicích řidičům, kteří platí daně za to, aby po těch silnicích mohli jezdit …. Jak „kdosi“ řekl, „buťme toleratní“.
Ano ta tolerance má určitou mez. Kde má právo jeden má druhý povinnost. Na cigarety, alkohol a benzín je uvalena obrovská spotřební daň. Tuto daň platíme všichni my kuřáci do společné kasy s nekuřáky. Bez příjmů za tyto neřesti, které tvoří největší část příjmů do státní pokladny, by bylo vše co užívají i nekuřáci tak drahé, že si to ani mnozí nedovedou domyslet. To samozřejmě ale není důvod proč kouřím :-) Žádný obecně akceptovatelný důvod pro kouření neexistuje.
Takže závěrem, bych to viděl asi takto: řekněme, že zakážeme kouřit na veřejných prostranctvích a ve veřejných místnostech. Pak ovšem, musí být daň na cigaretách stejně velká, jako je třeba na toaletním papíru. A já bych byl pro. Přidá se ještě někdo?
Vloženo 28 Kvě 2009 v 2:43 pm ¶
bibri napsal:
>Asi tak, jako akceptuji zápach přepáleného oleje v restauracích i když smažená jídla zrovna moc nejím. Akceptuji bavící se lidi v MHD, i když mě to ruší ve čtení :-) Nehněvám se na sportovce za to, že chtějí proběhnout Prahou a kvůli tomu zablokují provoz na silnicích řidičům, kteří platí daně za to, aby po těch silnicích mohli jezdit …. Jak “kdosi” řekl, “buťme toleratní”.
Nejsem si zdaleka jist tím, zda vás mluvící lidé v tramvaji ohrožují na životě tak, jako vy nekuřáky pasivním kouřením. Taky se zkuste zamyslet nad tím, že s potřebou mluvit, dýchat a jíst se člověk rodí. S potřebou kouřit se nerodí. Zatím…
Na cigarety, alkohol a benzín je uvalena obrovská spotřební daň. Tuto daň platíme všichni my kuřáci do společné kasy s nekuřáky. Bez příjmů za tyto neřesti, které tvoří největší část příjmů do státní pokladny, by bylo vše co užívají i nekuřáci tak drahé, že si to ani mnozí nedovedou domyslet.
Tento argument jsem ochoten akceptovat poté, co doložíte čísla, kolik kuřáci zaplatí na daních ovšem včetně údaje, a také kolik stojí léčba nemocí vyvolaných kouřením přímo i nepřímo. Prošel jsem si Google a výsledky udávají na obou stranách čísla o velikosti desítek miliard. Kde že je ten přínos na daních který zajistí, že všechno ostatní je levné?
Takže závěrem, bych to viděl asi takto: řekněme, že zakážeme kouřit na veřejných prostranctvích a ve veřejných místnostech. Pak ovšem, musí být daň na cigaretách stejně velká, jako je třeba na toaletním papíru. A já bych byl pro. Přidá se ještě někdo?
Klidně. Ale až si z vlastní kapsy zaplatíte léčbu nemocí souvisejících s kouřením a léčbu těm, které jste poškodili na zdraví.
Nejsem žádný fanatik, ale realista. Chodím do zakouřených hospod, protože některé své kamarády jinde nepotkám. Nevidím v cigaretách zlo světa, které je nutné vymýtit. Takových věcí existuje milión. Uvědomuji si složitost a provázání mnoha věci, tedy fakt, na který poukazujete. S tím opravdu nemám problém. Jsem ochoten akceptoval argumenty a čísla, ale v průkazné a podložené formě. A to jste neudělal.
Nerozčiluji se nad kouřením, to jsem vzdal. Rozčiluji se nad dementními argumenty kuřáků, přečtěte si článek ještě jednou. Sere mě, že nejsou schopni akceptovat fakt, že kouření je dobrovolná (normální = nekouřit) a bohužel také zdraví ohrožující činnost. Také mě sere, s jakou bezohledností ji nejen vykonávají, ale i zcela zcestně obhajují. Takovou zdraví ohrožující činnost by měli vykonávat tak, aby ohrožovali pouze sebe a svoje zdraví, což ale nejsou schopni pochopit.
Nemám nic proti tomu, že někdo kouří. Sere mě ale, když kouří přede mnou a tvrdí, že já ohrožuji jeho právo si zakouřit. To je prostě demence v pokročilém stádiu.
Vloženo 28 Kvě 2009 v 8:51 pm ¶